I Walne Zgromadzenie Członków Krajowej Izby Gospodarczej Chłodnictwa i
Klimatyzacji - relacja
27 marca 2010 r. w sali konferencyjnej hotelu Colibra w Warszawie
odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Krajowej Izby Gospodarczej Chłodnictwa i
Klimatyzacji. Walne zostało zwołane uchwałą Rady Izby. W dniu ogłoszenia
informacji o WZ liczba członków w ewidencji wynosiła 183, natomiast udział w WZ
zarejestrowały 52 firmy. Sześć firm formalnie zrezygnowało z członkostwa.
Zebranie składało się z części sprawozdawczo-wyborczej oraz
programowej. Na wstępie zebrani przyjęli regulamin oraz porządek obrad.
Część sprawozdawczą rozpoczęto od sprawozdania Rady Izby. Przedstawiono
historię zmian w tym organie, sytuację organizacyjną jak i finansową w Izbie.
Odczytano także sprawozdanie Zarządu Izby, który dotąd był organem wyłanianym
przez Radę. Później wywiązała się dyskusja. Podkreślano, że Rada jest organem,
który się nie sprawdził.
Następnie sprawozdanie finansowe za I kadencję przedstawił prezes
Zarządu. Omówiono poszczególne rodzaje kosztów funkcjonowania organizacji. Izba
uzyskała na koniec roku 2009 dobry wynik finansowy wyrażający się nadwyżką
wpływów nad kosztami wynoszącą 133.704,92 zł. Składki członkowskie w ogólnym
budżecie mają coraz mniejsze znaczenie, a ich udział wynosi 30% przychodów.
Sprawozdanie złożyła komisja rewizyjna i mimo słabych ocen wnosiła o
udzielenie absolutorium Radzie Izby. Przedstawiła także projekt zmian w
regulaminie.
Główny Sąd Polubowny składając sprawozdanie z działalności, przedstawił
kwestię wykluczeń z Izby kilku firm działających na jej szkodę. Sąd zauważył,
że nikt z wykluczonych nie skorzystał z opcji wniesienia odwołania. W czasie
kadencji Sąd wydał wiele interpretacji zapisów statutu. Główny Sąd Polubowny
stwierdził, że w I kadencji nie nastąpiło naruszenie zapisów statutu przez
żaden organ Izby.
Następnie przystąpiono do dyskusji nad zmianami statutu. Z jednej
strony zlikwidowano Radę Izby oraz wprowadzono szereg mechanizmów
usprawniających pracę organizacji. Z drugiej strony dopisano rozdział o
terenowej jednostce organizacyjnej w związku z nowelizacją ustawy o izbach
gospodarczych (kigchik bardzo aktywnie uczestniczył w procesie legislacyjnym w
2009 r.), co daje znaczne możliwości rozwoju Izby.
WZ dokonało też wyboru organów Izby: zarządu, komisji rewizyjnej i
sądu. Prezesem Zarządu został ponownie Andrzej Sokulski.
Obrady WZ były bardzo owocne. W sumie przyjęto 35 uchwał. Odbyło się 35
głosowań (nad niektórymi uchwałami głosowano łącznie).
Uregulowano m. in. kwestię nagradzania w Izbie, zwrotu zryczałtowanego
kosztu uczestnictwa w zebraniach. Zmieniono wysokość składek członkowskich na
500 zł w roku 2010 i 600 zł w latach następnych. Firmy bez zatrudnienia
pracowników mogą korzystać z 50% ulgi. Wpisowe pozostawiono na dotychczasowym
poziomie - 300 zł.
Walne Zgromadzenie Krajowej Izby Gospodarczej Chłodnictwa i
Klimatyzacji wyraziło zgodę na zaciągnięcie zobowiązań finansowych (w związku z
dotacjami) na łączną kwotę nieprzekraczającą wysokość dwukrotnych przychodów
finansowych za rok ubiegły – aktualnie
jest to ok. 350 tys. zł.
WZ podjęło ważną uchwałę ws. branżowej
certyfikacji jakości (BCJ). WZ
zwróciło się z apelem do przedsiębiorców prowadzących działalność w
chłodnictwie, klimatyzacji i pompach ciepła o aktywny udział w BCJ, a także do
innych organizacji, w tym Krajowego Forum Chłodnictwa, Stowarzyszenia Naukowo –
Technicznego Chłodnictwa i Klimatyzacji, Stowarzyszenia Chłodnictwa
Klimatyzacji i Pomp Ciepła, o wsparcie idei BCJ i bezpośredni udział w
procesach weryfikacji wniosków jak i w nadzorze nad wydanymi certyfikatami.
Branżowa Certyfikacja Jakości (BCJ) jest właściwym pod względem organizacyjnym
i merytorycznym modelem certyfikacji, o której mowa w Rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiej i Rady Europy 842/2006 oraz aktach prawnych uzupełniających.
Omówiono projekt Krajowego systemu certyfikacji powszechnej firm, który
musi obejmować kryteria, o których mowa w art. 8 rozp. 303/2008 i zapewnić
weryfikację spełniania tych kryteriów w chwili wystąpienia przedsiębiorcy z
wnioskiem o certyfikat jak i w okresie korzystania z certyfikatu. Izba
negatywnie ocenia projekt systemu certyfikacji powszechnej firm zgłaszany przez
KFCh, który oparty jest na samej deklaracji przedsiębiorcy, uznając pomysł za
przeciwstawny idei regulacji f-gazowych zmierzających do ograniczenia emisji.
Projekt KFCh jest też sprzeczny z interesem solidnych firm serwisowych.
Wydawcą certyfikatów dla firm winna być jednostka zaufania publicznego.
Natomiast nadzór nad certyfikacjami winien sprawować komitet, który tworzą
członkowskie organizacje branżowe z uwzględnieniem parytetu udziałów w
proporcji do aktywności mierzonej obrotem finansowym. Z uczestnictwa w
komitecie wykluczone są organizacje, których obrót finansowy w roku
poprzedzającym przystąpienie był niższy niż 100 000 zł.
Następnie omówiono kwestię przyszłej certyfikacji firm serwisujących
klimatyzacje samochodowe oraz chłodnictwo mobilne. Izba, reprezentując
środowisko profesjonalnych firm serwisowych, uznaje wprowadzenie certyfikacji
firm naprawiających klimatyzacje samochodowe i chłodnictwo mobilne za
najważniejszy krok w kierunku rzeczywistego ograniczenia emisji szkodliwych
czynników chłodniczych.
Z kolei omówiono uchwałę ws. ogólnych warunków instalowania urządzeń
chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła. Uznano „Ogólne warunki dostawy i
montażu urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła” proponowane
przez Krajowe Forum Chłodnictwa za niewłaściwe dla firm serwisowych. Izba
domaga się respektowania regulacji unijnych, w których zdefiniowane
„instalowanie” rozpoczyna się z momentem uruchomienia decyzji inwestycyjnej, co
wyklucza firmy nieuprawnione do powszechnego certyfikatu f-gazowego z
czynności, o których mowa w ust. 1 art. 5 Rozporządzenia (WE) 842/06, w tym z
samej dostawy.
W oparciu o doświadczenie jak i przeprowadzone analizy w krajach
unijnych (Hiszpania, Francja, Niemcy) należy stwierdzić, że bez uwzględniania
układów mobilnych, 95% emisji do atmosfery szkodliwych czynników chłodniczych
następuje z instalacji o napełnieniu powyżej 10 kg czynnika. Stąd Izba wystąpi
z wnioskiem legislacyjnym do krajowych regulacji f-gazowych wprowadzającym,
wzorem Hiszpanii i innych krajów unijnych, obowiązek zapewnienia, gwarantowanej
właściwą umową, stałej obsługi serwisowej układów chłodniczych o napełnieniu
powyżej 10 kg przez uprawnioną (certyfikowaną) firmę.
„operatorzy mogą użytkować stacjonarne urządzenia chłodnicze,
klimatyzacyjne i pompy ciepła o napełnieniu przekraczającym 10 kg czynnika pod
warunkiem, że zapewnią stały nadzór nad stanem technicznych tych urządzeń za
pomocą umowy cywilno-prawnej z podmiotem posiadającym ważny certyfikat, o
którym mowa w art.5 ust. 1 Rozporządzenia (WE) 842/2006.”
WZ negatywnie oceniło starania inspekcji ochrony środowiska usiłującej
wykluczyć ze swoich ustawowych zadań kontrolę przestrzegania prawa w
odniesieniu do f-gazów.
Środowisko firm serwisowych uznaje za fundamentalne dla osiągnięcia
ograniczeń w emisji szkodliwych czynników chłodniczych wprowadzenie rekompensat
za ich odzysk. Izba przygotowała odpowiedni projekt przepisu.
Podjęto też uchwałę za wprowadzeniem rozporządzenia regulującego
warunki budowy szczelnych instalacji chłodniczych. Podobne rozwiązanie prawne
funkcjonuje w kilku krajach Unii, a najbardziej znane jest rozporządzenie
holenderskie. Propozycja regulacji spotkała się z dużym zrozumieniem władz.
W końcowej części obrad przyjęto apel do Ministra Środowiska o podjęcie
prac nad opracowaniem krajowej strategii zmierzającej do osiągnięcia celów, o
których mowa w (11) motywie Rozporządzenia 842/06.
Podjęto również uchwałę upoważniającą Zarząd do występowania z
roszczeniem na podstawie pkt 2) ust. 1 art. 19. ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji wobec przedsiębiorcy naruszającego dobre obyczaje. Do takich czynów
nieuczciwej konkurencji zaliczyć należy wykonywanie zamówień na dostawy i
montaż oraz prace serwisowe po zaniżonych cenach, z uszczerbkiem dla wymogów
jakości i ochrony środowiska.
Organizacja wystąpi z odpowiednim wnioskiem do sądu okręgowego w
związku z zakończeniem postępowania w UOKiK przeciwko Ministrowi
Infrastruktury, który ogłaszając przetarg na drodze zamówienia publicznego (nr
sprawy RZP 3/10/08/PN/B, nr ogłoszenia: 236892 – 2008) w sposób świadomy, lecz
nieuzasadniony stanem prawa, wprowadził ograniczenie w dostępie do realizacji
zamawianego zadania poprzez stworzenie wymogu posiadania uprawnień budowlanych
do montażu układu chłodniczego w systemie klimatyzacji. Prezes Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów nie odmówił racji Izbie, ale zakwestionował możliwość
wystąpienia na drogę sądową przeciwko innemu ministrowi tego samego rządu.
Zatem WZ upoważniło zarząd do podjęcia dalszych kroków w oddzielnej uchwale.
Po wyczerpaniu porządku obrad i złożeniu sprawozdań przez komisje mandatowo-skrutacyjną
i wyborczą oraz uchwał i wniosków zamknięto formalnie obrady WZ.