Opłaty za wprowadzanie f-gazów na terytorium Polski - polemika ze stanowiskiem tzw. Krajowego Porozumienia Chłodnictwa, Klimatyzacji, Wentylacji i Pomp Ciepła
Fragment kontrowersyjnego stanowiska
3.14. F-gazy, art. 32 [opłaty za przywóz na terytorium RP].
Ujęte w art. 6 ust. 3 wyłączenie dotyczące F-gazów zawartych w
produktach i urządzeniach, ma dodatkowe implikacje w połączeniu
przepisami dotyczącymi opłat za przywóz F-gazów na terytorium RP. Z
treści art. 32 ust.1 wynika, że opłaty za przywóz na terytorium RP
dotyczą wyłącznie gazów w pojemnikach służących do transportowania, a
nie dotyczą tych samych gazów zawartych w produktach, urządzeniach, itp.
Jeśli miałyby zostać wprowadzone jakiekolwiek opłaty
za przywóz F-gazów na terytorium RP, muszą one objąć również czynniki
zawarte we wszelkich produktach i urządzeniach. W przeciwnym razie
polscy producenci urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, samochodów,
pianek izolacyjnych, gaśnic i innych produktów zawierających F-gazy nie
będą traktowani na równi z wytwórcami z innych krajów UE, których
wyroby trafiają na rynek Polski. Opłata podwyższy koszty wytwarzania i
pogorszy sytuację konkurencyjną polskich firm wobec ich zagranicznych
konkurentów. W szczególnych przypadkach może to grozić przeniesieniem
produkcji za granicę i utratę miejsc pracy w Polsce.
Podaną argumentację należy ocenić za nieco sztuczną. Jeśli opłata z tytułu wprowadzania czynnika na terytorium Polski wynosi 5 zl za 1 kg, a urządzenie ma napełnienie 2 kg, to prawdopodobnie rola tego wzrostu kosztów wytwarzania produktu będzie bez znaczenia.
W obecnej sytuacji nie jest możliwa skuteczna
egzekucja opłat za wprowadzanie F-gazów, nawet wobec podmiotów
polskich, a tym bardziej zagranicznych. Można mieć zatem pewność, że
znaczna liczba podmiotów zagranicznych będzie wprowadzała F-gazy na
terytorium RP – zarówno w pojemnikach, jak w produktach i urządzeniach
– nie wnosząc opłat za przywóz.
Jeżeli są podmioty, które przedmiotowej opłaty nie wniosły, to należy je wskazać Inspekcji Ochrony Środowiska.
Należy pamiętać, że legislacja F-gazowa ma służyć
ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych, a nie ograniczaniu zużycia.
Dlatego należy obciążać operatorów opłatami za emisję, lecz nie
znajduje uzasadnienia karanie za używanie gazów fluorowanych.
W związku z powyższym wnioskujemy o zrezygnowanie z wprowadzenia opłaty za przywóz F-gazów na terytorium Polski. Koszty rozmaitych zadań wymienionych w art. 40 ustawy, które miałyby być finansowane z tych opłat, powinny być sfinansowane z opłat za emisję HCFC i HFC (opłat za korzystanie ze środowiska). Szacujemy, że począwszy od 2009 r. wpływy NFOŚiGW z tytułu emisji tych substancji, pod warunkiem skuteczniejszej egzekucji prawa, powinny wynieść co najmniej 10-15 mln złotych rocznie.
Stanowisko organizacji branżowych: Krajowej Izby Gospodarczej Chłodnictwa i Klimatyzacji, Stowarzyszenia Naukowo - Technicznego Chłodnictwa i Klimatyzacji nasze - Stowarzyszenia Chłodnictwa Klimatyzacji i Pomp Ciepła Krajowej Izby Rzeczoznawców Chłodnictwa Klimatyzacji i Pomp Ciepła oraz Stowarzyszenia Naukowo - Technicznego Energetyki i Ochrony Środowiska jest całkowicie odmienne.
Z przeprowadzanych badań ankietowych wynika, że podstawą odzyskiwania i ewentualnej regeneracji lub destrukcji zużytych czynników jest promowanie tych działań z wykorzystaniem instrumentów finansowych. W ocenach respondentów >>> warunek wprowadzenia rekompensat za w/w czynności realizowane przez serwis chłodniczy uzyskuje 9,59 na 10 możliwych.
System rekompensat musi być niezwykle prosty i jednocześnie musi gwarantować zachowanie poprawności.
Opłata za wprowadzanie czynnika winna być utrzymana. Powinna pobierać ją firma serwisowa i ona po odliczeniu należnych prawem rekompensat odprowadzać raz w roku (do 31 marca roku następnego po dokonanych poborach) na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego. Analogicznie jak to ma miejsce w przypadku podatku VAT.
Ustawa lub właściwy minister do spraw środowiska lub Rada Ministrów w rozporządzeniu ws. opłat za korzystanie ze środowiska definiowałaby wskaźnikowo wysokość należnej rekompensaty w odniesieniu do 1 kg zgromadzonej substancji.
Zalety propozycji:
1. wprowadzony zostanie system rekompensat oraz powstaną środki na jego funkcjonowanie; 2. firma serwisowa skrupulatniej będzie odzyskiwać, przekazywać do regeneracji bądź zniszczenia zużyte czynniki, gdyż uzyska środki za realizację zadań, a zatem emisja czynników będzie znacząco ograniczona; 3. z uwagi na jednorazowy, roczny termin wpłaty do urzędu marszałkowskiego różnicy zgromadzonych środków firma serwisowa nie będzie znacznie obciążona związana z systemem biurokracją; 4. propozycja systemu rekompensat wymusi na ustawodawcy formalno-prawne zamknięcie rynku czynnika przed nieuprawnionymi, co dziś nie jest jednoznaczne; 5. zrealizowany zostanie postulat firm przywożących czynniki, obawiających się konkurencji ze strony dystrybutorów z innych krajów unijnych; wiedza o ilości przywożonych do kraju czynników nie jest nikomu potrzebna, poza "ciekawskim" urzędnikiem, a i tak jest to liczba bardzo przybliżona, bo np. nie uwzględnia dużej ilości czynnika wprowadzanego w urządzeniach;
Wady propozycji:
1. kolejne obciążenie firmy serwisowej czynnościami administracyjnymi; 2. wprowadzenie obowiązku dokumentowania czynności podlegających rekompensacie - raczej wystarczy faktura; 3. pojawi się więcej zarejestrowanych zużytych czynników niż już legendarne "grubo ponad 100 ton", z którymi nie wiadomo co w Polsce robić.
W opinii branżowych organizacji opłata za wprowadzanie winna być ukształtowana na dostatecznie wysokim poziomie, by możliwe rekompensaty miały adekwatny wymiar do wkładanego wysiłku.
Z drugiej strony czynnik chłodniczy nie może być nieuzasadnienie drogi, zatem wprowadzone Rozporządzeniem Rady Ministrów, mimo licznych protestów, horrendalne opłaty winny być zredukowane do poziomu pierwotnego. Istniejący w Polsce system naliczania tej opłaty zwalniający z obowiązku jej wnoszenia tych, których zobowiązanie jest mniejsze niż 400 zł w skali półrocza, spowoduje, że nierzetelni serwisanci "uwolnią" swojego klienta od obowiązku i "rozpiszą" czynnik na drobnych użytkowników. Opłaty za korzystanie ze środowiska są na bardzo niskim poziomie i w skali kraju wynoszą ponad dziesięciokrotnie mniej niż w opinii tzw. Porozumienia.
W odpowiedzi na błędy metodyczne w przytaczanym Rozporządzeniu ws. opłat >>> - na wniosek Stowarzyszenia Naukowo - Technicznego Chłodnictwa i Klimatyzacji - jest przygotowywana interpelacja poselska w przedmiotowej sprawie. W powszechnej ocenie resort popełnil poważny błąd.
W związku z wagą prezentowanego tu zagadnienia, zwracamy się do Państwa o opinie w sprawie proponowanego systemu rekompensat. Uwagi prosimy przesyłać na adres: chakapece@wp.pl
Zapraszamy też do wypełniania ankiety Stowarzyszenia Naukowo Technicznego Chłodnictwa i Klimatyzacji "10 warunków" >>> Do dziś wpłynęło ich ponad 100. Respondent nie może być anonimowy !