Skuteczną formą badań opinii przedsiębiorców i serwisantów
zaangażowanych w działania związane z ograniczaniem emisji jest ankieta
Stowarzyszenia Naukowo - Technicznego Chłodnictwa i Klimatyzacji
zatytułowana 10 warunków skutecznego prawa.
Respondenci największe zagrożenie dla realizacji zadania
ograniczania emisji czynników chłodniczych widzą w braku w Polsce sprawnej sieci
odbioru zużytych substancji. Wagę problemu podkreśla uzyskiwana nota - średnio
blisko 9,7. Organizacje branżowe winny podjąć działania rozwiązujące problem lub
wskazujące na sposób jego rozwiązania. Utrzymywanie obecnego stanu sprowadza
nowe regulacje prawne związane z syntetycznymi czynnikami chłodniczymi do
absurdu.
Kolejną ważną kwestią, która wymaga pilnego wdrożenia, jest
sprawa rekompensat za odzysk i przekazanie do regeneracji lub utylizacji
zużytych czynników chłodniczych. Zagadnienie otrzymuje w ocenach respondentów
bardzo wysoką notę 9,6 pkt na 10 możliwych. Słuszność takiego rozwiązania w
systemie prawnym wskazuje już rozporządzenie (WE) 2037/2000 w art. 17. Krajowe
prawo zupełnie nie odnosi się do problemu.
Niepokój związany z unikaniem
wprowadzenia właściwego rozwiązania systemowego przedstawiła Rada Krajowej
Izby Gospodarczej Chłodnictwa i Klimatyzacji w swojej uchwale nr 1 z dnia 12
maja 2008 r. ws. systemu rekompensat za zużyte czynniki chłodnicze przekazanej
później do resortu środowiska.
Pojawianie się czynników chłodniczych
wymagających regeneracji lub zniszczenia z powodu ich zanieczyszczeń lub
rozwarstwień jest powszechne. Skala zjawiska jest znaczna. W przeprowadzonym
badaniu ankietowym przez Krajową Izbę Gospodarczą Chłodnictwa i
Klimatyzacji przedsiębiorcy sygnalizują, że w 2008 r. będzie w kraju około
100 ton zużytych czynników z grup HCFC i HFC.
Brak zachęt rzeczowych i
finansowych jest zasadniczym powodem dużej nieskuteczności pozyskiwania,
gromadzenia, regeneracji czy destrukcji zużytych czynników chłodniczych w kraju
- konkluduje cytowana uchwała Rady przekazana do resortu środowiska. W
wielu państwach wprowadzono systemy dopłat za pozyskanie zużytych czynników
prowadzące do znakomitych efektów.
Działania wspomnianego resortu idą
jakby w odwrotnym kierunku. Będąc projektodawcą nowych ustaw dotyczących substancji kontrolowanych i niektórych
gazów cieplarnianych, poza jednym wyjątkiem, żadna z kwestii sygnalizowanych
przez respondentów we wspomnianej ankiecie "10 warunków..." nie znajduje
zainteresowania u projektodawcy.
Niewłaściwa postawa resortu występuje także w kolejnych pracach
legislacyjnych związanych z Rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie opłat za
korzystanie ze środowiska, gdzie zamiast sprzyjać ochronie środowiska stymuluje
jego niszczenie. Regulacja wprowadzając nieprzemyślany system stawek, zachęca do
emitowania zużytych czynników chłodniczych, obciążając wyższymi opłatami tych,
którzy w poczuciu troski o środowisko zbierają odpady zamiast je wypuszczać do
atmosfery. Mimo interwencji kilku izb gospodarczych resort nie sprostował
oczywistego błędu.
Dezaprobatę dla postępowania resortu wyraziło
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia Naukowo - Technicznego
Chłodnictwa i Klimatyzacji, kierując List otwarty do Ministra Środowiska - Pana Profesora Macieja
Nowickiego.
Zapoznaj się z propozycją rozwiązania systemu rekompensat finansowych>>>
Istotnym zagadnieniem są rekompensaty rzeczowe, czyli wsparcie udzielane formom serwisowych w zakresie pozyskiwania, regeneracji i utylizacji zuzytych czynników chłodniczych. W części jest to jeden z celów naszego Stowarzyszenia. >>>