Nowa dyrektywa w sprawie
charakterystyki energetycznej budynków
Wczoraj (23.04.09) odbyło sie w Parlamencie Europejskim drugie czytanie znowelizowanej dyrektywy.
Finalne głosowanie odbędzie się podczas ostatniej przed wyborami sesji Parlamentu - ok. 5 maja.
Szykują się spore zmiany: 1. duże wsparcie otrzymają pompy ciepła, 2. zachęty w postaci obniżonej stawki VAT dla prac podnoszących efektywność energetyczną budynków, 3. nowe charakterystyki energetyczne budynków muszą zawierać wydzielone pozycje: zużycie energii na potrzeby ogrzewania i osobno na potrzeby chłodzenia (patrz pkt 16), 4. w obiektach publicznych należy wdrażać uwagi z ocen obiektów (klimatyzacja !), 5. zmienia się podejście do przeglądów klimatyzacji - w większym stopniu w zakresie ich sprawnego funkcjonowania, a nie dopasowania do potrzeb, jak to było dotychczas, 6. określenie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynków przejmuje teraz Komisja europejska - prawdopodobnie kraje członkowskie zrobiły to w sposób, który daje różne wyniki dla tego samego budynku, 7. wprowadza się niezależne systemy kontroli wystawionych świadectw charakterystyki energetycznej i sprawozdań z przeglądu kotłów i urządzeń chłodniczych w systemach klimatyzacji - 0,5% wystawionych świadectw charakterystyk ma być poddane sprawdzeniu. Każdy wystawiający charakterystyki musi być sprawdzony w danym roku. W przypadku wad, certyfikator traci uprawnienia i będzie umieszczany na liście dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa, 8. ustalone zostaną minimalne wymagania energetyczne w odniesieniu do centralnej jednostki klimatyzacji lub wytwornicy wody lodowej w systemach klimatyzacji, 9. aby
energia pozyskiwana z otoczenia przez pompy cieplne mogła zostać uznana za
energię ze źródeł odnawialnych dla potrzeb niniejszej dyrektywy, ilość jej
odpowiada ilości określonej w przepisach dyrektywy 2009/.../WE [w sprawie
promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych], 10.powstanie
Fundusz Efektywności
Energetycznej napoziomie UE. można będzie uzyskiwać dotacje m. in. na pompy ciepła. 11.
państwa
członkowskie, o ile jest to ekonomicznie i technicznie wykonalne, zapewniają
zgodność przeprowadzanych przeglądów z przepisami dotyczącymi przeglądu
systemów ogrzewania i innych systemów technicznych, o których mowa w art. 13
niniejszej dyrektywy, oraz z przepisami dotyczącymi przeglądu wycieków
ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) 842/2006,
Istotny zapis:
2b. W drodze odstępstwa od
przepisów ust. 1 i 2, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o przyjęciu
środków mających na celu zapewnienie udzielania porad użytkownikom w sprawie
wymiany systemów klimatyzacji lub modyfikacji systemu klimatyzacji,
które mogą obejmować przeglądy mające na celu dokonanie oceny sprawności i
doboru odpowiedniego systemu klimatyzacji. Ogólny wpływ tego podejścia jest
równoważny z wpływem wynikającym z przepisów zawartych w ust. 1 i 2.
Jeżeli państwa
członkowskie stosują środki, o których mowa w akapicie pierwszym, najpóźniej
do dnia 30 czerwca 2011 r. przedkładają one Komisji sprawozdanie na temat
równoważności tych środków względem środków określonych w ust. 1 i 2. Państwa członkowskie składają te
sprawozdania co trzy lata. Sprawozdania mogą być zawarte w planach działań
dotyczących efektywności energetycznej, o których mowa w art. 14 ust. 2
dyrektywy 2006/32/WE.
Uznawszy, że
sprawozdanie złożone przez państwo członkowskie, o którym mowa w akapicie
drugim, nie wykazuje równoważności środka, o którym mowa w akapicie
pierwszym, Komisja może w ciągu 6 miesięcy od otrzymania sprawozdania
zażądać, by państwo członkowskie przedstawiło dalsze dokumenty potwierdzające
równoważność albo wdrożyło określone środki dodatkowe. Jeśli w ciągu roku od
przedstawienia takiego żądania Komisja nie będzie zadowolona z dostarczonych
dokumentów potwierdzających równoważność lub wdrożonych środków dodatkowych,
może ona cofnąć odstępstwo.
13. niezależność rzeczoznawcy sporządzającego przegląd systemu klimatyzacji. Bardzo często w krajach członkowskich z wdrożonym prawem EPBD dochodziło do połączenia czynności związanej z wypełnianiem obowiązków przeglądu z oferowaniem nowej jednostki, co pewno rozdrażniło Komisję. Stąd następuje rozdział i ekspert oceniający musi być niezależny. Dobrym rozwiązaniem może być osoba rzeczoznawcy i rzeczoznawcy weryfikatora, w celu spełnienia oczekiwań Komisji, jak to ma miejsce w Krajowej Izbie Rzeczoznawców Chłodnictwa Klimatyzacji i Pomp Ciepła. Kolejnym plusem jest możliwość przejęcia przez organizację zrzeszającą rzeczoznawców obowiązków kontroli sprawozdań z przeglądów. (min. 0,1%). Jeżeli wynik weryfikacji jest negatywny, wtedy poddaje się kolejnej weryfikacji następne 5 sprawozdań z przeglądów. Kolejny negatywny wynik jest podstawą do nałożenia kary finansowej na rzeczoznawcę lub wykreślenia z listy. Każdy rzeczoznawca musi yc przynajmniej raz sprawdzony.
14. rejestr rzeczoznawców musi być jawny. 15.w odróżnieniu od poprzedniej wersji dyrektywy, teraz powstaje obowiązek sporządzenia sprawozdania z przeglądu, w którym trzeba przedstawić ekonomiczną analizę proponowanych udoskonaleń. 16.sklepy o powierzchni od 250 m kw. będa musiały podawać do wiadomości klientów, ile zużywają energii na potrzeby chłodnictwa.
To tyle w skrócie. Jest zgłoszonych ok. 120 poprawek. Specjaliści od wentylacji koniecznie chcieliby mieć swój udział w ocenach. Stąd niektóre poprawki są nawet sprytnie sformułowane. Silne lobby. Oczywiście chodzi o proponowane modernizacji układu wentylacyjnego - tu jest zainteresowanie. Obiekty publiczne muszą zastosować się do ocen !
Pierwszej wersji dyrektywy Polska nie wdrożyła do dziś. Komisja Europejska wystosowała formalne ostrzeżenie. To są zapowiedzi, że nowa dyrektywa będzie wprowadzona do Polskiego prawa błyskawicznie.